اگر فرزند تان از شما تقلید کرد، او را بیش از حد تحسین نکنید. اگر فرزندتان رفتاری متفاوت از شما داشت از او انتقاد نکنید. اگر فرزندتان دچار اشتباه یا بدرفتاری شد او را طرد نکنید. کاری نکنید که فرزندتان تصور کند علاقه شما به دلیل اطاعت او از شماست.

 

والدین حرفه اي: 

رفتار خوب کودکان را مي بينند رفتار منفي بی خطر را ناديده مي گيرند براي تشويق از كلام استفاده مي كنند براي تنبيه از نگاه   یادتان نرود...   شما یک والد حرفه ای هستید

 

چگونه به کودکان دفاع کردن از خود را آموزش دهیم؟

"اگر زد تو هم بزن"

اين جمله آسيب فراوانی به كودك می‌زند. تمام آموخته‌های فرزندتان را زير سوال رفته و اين سوال پيش می‌آيد که پس اگر فردی كار بدی كرد، من هم می‌توانم آن را تكرار كنم؟ 
همچنین كودكی كه می‌زند، درونش لبريز از حس بد به خود و ديگران است. 

روش صحیح دفاع کردن

به فرزندتان بياموزيد زمانی كه كار به برخورد فيزيكی رسيد، بهتر است دست خود را بالا بياورد و بگويد نزن. با اين کار، شما به او می‌آموزيد كه در رابطه با ديگران می‌تواند حد و مرز مشخصی قرار دهد و از خود دفاع كند.

اگر طرف مقابل به كار خود ادامه داد، فرزند شما بايد محيط را ترك كند. با اين كار به فرزندتان می‌آموزيد كه انسان‌هايی در زندگی سر راه ما قرار خواهند گرفت كه دچار اختلالات رفتاری هستند، و عاقلانه‌ترين واكنش اين است كه با اين افراد درگير نشود.

 ترك كردن محيط نه نشانه ترسو بودن شخص است، و نه دليل بر بي عرضگی او، بلکه صرفا نشان می‌دهد شخص فرق خوب و بد و درست و غلط را می‌داند.