پیش زمینه های زندگی هدفمند از نظر دکتر هلاکویی

در یک زندگی هدفمند از نظر دکتر هلاکویی و دیگر روانشناسان، شما باید در زندگی دارای اهدافی باشید. البته قبل از آن باید توجه داشته باشید که:

اولا: هدف را با وسیله اشتباه نگیرید. به عنوان مثال ازدواج در زندگی هدفمند شما، آیتم و وسیله‌ای است برای رسیدن به سلامتی روانی و خوشبختی، پس ازدواج، پول، تحصیلات، خانه و... در زندگی هدف نیست بلکه وسیله‌ای است برای رسیدن به یک هدف ایده‌ آل.
ثانیا: طبق دیدگاههای دکتر هلاکوئی، موضوعات مهم در زندگی شما نباید صرفا برای کوتاه مدت باشند بلکه باید دارای سه مرحله کوتاه مدت(دو روز تا دو ماه)، میان مدت(دو ماه تا دو سال) و بلند مدت(دو سال تا هفت سال) باشند.
و اما حال، با در نظر گرفتن دو پیشفرض فوق به اهداف یک انسان خوشبخت در یک زندگی ایده ال می‌پردازیم:

اهداف در زندگی هدفمند از نظر دکتر هلاکویی

سلامت فیزیکی و روانی

یعنی شما باید به این درجه از اطمینان برسید که از لحاظ روانی، روحی و جسمی انسانی سالم هستید.  کسب سلامتی جزء اهداف شما در زندگیتان باشد.

کسب علم و آگاهی

در دنیای امروز امکان ندارد شما نسبت به همه چیز آگاهی داشته باشید. همچنین شما نمی‌توانید با کسب تجربیات شخصی نسبت به همه مسائل، کسب علم و آگاهی کنید. بلکه باید از علم و تجربه دیگران که ممکن است طی قرنها کسب شده باشد استفاده کنید. توجه داشته باشید شما نمی‌توانید به تنهائی تجربه کسب کنید. با توجه به علم و تجربه دیگران شما نیز می‌توانید مسائل را تمرین کنید. البته دلیلی هم ندارد که همه چیز را تجربه کنید. شما می‌توانید با توجه به علوم نسبت به آنها آگاهی پیدا کنید. به قول دکتر فرهنگ هلاکویی  شما هیچگاه با سقف علم خودتان نمی‌توانید به آسمان دست پیدا کنید.

شغل و درآمد

بر خلاف تصورات پیشینیان، انسان سالم حتما دارای یک شغل و کار ارزشمند و تاثیر گذار است. شما حتما باید ساعاتی در هفته را به کارتان اختصاص دهید.

روابط

شما در مورد مسائلی از قبیل ازدواج، فرزند، محل زندگی، مسائل اجتماعی و... که وابسته و مبتنی بر روابط هستند باید برنامه داشته باشید. 

تفریح و سرگرمی

باید بدانید که ما انسانیم و ماشین نیستیم، پس باید زمینه های احساسی، عاطفی، کودکی، شادی، لذت، شور و هیجان خود را به‌کار بگیریم. ما باید برای خوشگذرانی و تفریحات خود برنامه داشته باشیم و اگر تصمیم به خندیدن نداریم باید خود را مرده تصور کنیم.
به اعتقاد دکتر هلاکویی، شما به عنوان یک انسان، که از لحاظ روحی و روانی سالم است و به دنبال یک زندگی ایده ال هستید، باید در پنج زمینه فوق اهداف کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت داشته باشید. و توجه کنید که با نظم، استمرار و تداوم می‌توانیم به اهداف فوق دست پیدا کنیم. شما باید به هر آنچه که میدانید درست است با همت و سعی بلند عمل کنید. مشکل ما انسانها از ندانستن نیست بلکه از عمل نکردن است.

برگرفته از اندیشه های دکتر فرهنگ هلاکویی