با نزدیک شدن زمان امتحانات و به خصوص امتحانات پایان ترم و امتحانات نهایی، موج استرس در بین دانش آموزان و دانشجویان مشاهده می شود. امتحاناتی که برای بسیاری از دانش آموزان همانند یک کابوس است و خواب و خوراک راحت را از آنها می گیرد.

  • در روزهای امتحان کودک را از همه تفریحاتش محروم نکنید. اجازه دهید که یکی از فعالیت هایی را که به او انرژی و نشاط می دهد، حتی در این روزها هم انجام دهد. 
  • اگر گوش کردن به موسیقی یا نواختن ساز حالش را خوب می کند، از او بخواهید که در این روزها هم چند دقیقه ای به این کارها بپردازد و اگر اهل ورزش کردن است، تمرین های ورزشی اش را یک دفعه کنسل نکنید. 
  • زندگی که جز درس خواندن هیچ چیز دیگری در آن نباشد، حتی برای یک هفته هم قابل تحمل نیست و شما می توانید با برنامه ریزی درست و تعیین زمان مناسب انجام هر کار، فرزندتان را از چنین زندگی خلاص کنید.
  • فرزند شما هر وضعیتی که داشته باشد اعم از مستقل و نیمه مستقل و بی انگیزه - به میزانی از نظارت نیاز دارد. حتی دانش آموزان مستقل و قوی هم بی نیاز از حمایت و نظارت والدین نیستند. با این تفاوت که آنها اگر از حمایتی منطقی بهره مند شوند پشتوانه روانی بیشتری برای درس خواندن و امتحانات خواهند داشت. در مورد دانش آموزان مستقل باید نظارتی متعادل اعمال شود چرا که دخالت بیش از حد، انگیزه های باقیمانده آنان را تحلیل خواهد برد. برای دانش آموزان بی انگیزه، در شرایط اضطراری تا حدودی سخت گیری توصیه می شود. اما در کنار این سخت گیری باید شرایط و امتیازات تسهیل کننده ای نیز در نظر گرفته شود.