چگونگی موثر نمودن فرآیند آموزش و هدف نهایی آن که انتقال علوم، مهارتها و ارزشهاست، یکی از مهمترین دغدغه ها در نظام های آموزشی است. ارتباط آموزش با نمایه پیشرفت و توسعه انسانی و اقتصادی جوامع ، اهمیت این موضوع را دوچندان می کند. یکی از روش های آزمون شده در تحول فرآیند آموزش، سوق دادن محیط های آموزشی به محلی برای یادگیری با تکیه بر خلاقیت و مهارت های تفکر است که باعث افزایش بهره وری آموزشی در قیاس با روش های سنتی بر پایه حفظ و سنجش خواهد شد .در این راستا، یکی از شیوه های مرسوم، برگزاری کارگاه هایی با محوریت خلاقیت و تفکر است که دارای اهمیت بالایی در نظام های آموزشی خلاقیت-محور می باشد . امروزه تاکید بسیاری در گنجانده شدن عنوان "خلاقیت" به عنوان یک موضوع عمومی درسی و همچنین در دروس تخصصی رشته هایی همچون هنر، علوم و مهندسی ، ، وجود دارد